Lumihiutalemainen kuvio

Kuutiokeskustelu: Tutkimuksellisia kulmia lasten ja nuorten luovuuteen, oppimiseen ja harrastamiseen

 

Suomen taide- ja kulttuurikasvatuksen observatorio ja opetus- ja kulttuuriministeriö järjestävät järjestyksessä kolmannen Kuutiokeskustelun torstaina 12.12.2024 Helsingin keskustakirjasto Oodin Kuutio-tilassa. Keskusteluun johdattavat puheenvuorot luovan ajattelun PISA-tuloksista, taideharrastamisesta kielen oppimisen tukena sekä harrastamisen yhteydestä akateemisiin taitoihin.

Ilmoittaudu tapahtumaan viimeistään 10.12.2024. Tapahtumaan osallistuminen on maksutonta ja avointa jokaiselle aiheesta kiinnostuneelle. 

Tapahtumaa voi seurata myös verkossa. Linkki lähetetään tapahtumaan ilmoittautuneille.

 

Aika: torstai 12.12.2024 kello 12.30–15.30.

Paikka: Helsingin keskustakirjasto Oodi, Töölönlahdenkatu 4, Helsinki. Kuutio-tila.

Ilmoittautumislinkki

 

Ohjelma

12.30 Joulukahvitarjoilu

13.00 Tilaisuuden avaus

  • koordinaattori Sunna Maijala, Suomen taide- ja kulttuurikasvatuksen observatorio

13.05 Luovan ajattelun PISA-tulokset

  • Tutkijatohtori Päivi Nilivaara, Tampereen yliopisto

13.45 Taidekasvatuksen ja -harrastamisen mahdollisuudet tukea (uuden) kielen oppimista

  • Professori Eeva Anttila, Helsingin Taideyliopisto

14.15 Harrastustoiminta koulupäivän yhteydessä

  • Apulaisprofessori Risto Marttinen, George Mason University, Yhdysvallat

14.45 Keskustelu

  • moderaattorina on neuvotteleva virkamies Iina Berden opetus- ja kulttuuriministeriöstä.

15.30 Tilaisuus päättyy

 

Muutokset ohjelmaan ovat mahdollisia.

 

Tilaan pääsee kulkemaan esteettömästi, ja Kuutio-salissa on induktiosilmukka. Lue lisää Kuutio-tilan esteettömyydestä.

 

Lisätietoa tapahtumasta antaa tarvittaessa koordinaattori Sunna Maijala:

Sunna.maijala@uniarts.fi

Suomen taide- ja kulttuurikasvatuksen observatorio

 

Päivi Nilivaara

Päivi Nilivaara työskentelee tutkijatohtorina SchoolWell-hankkeessa Tampereen yliopistossa. Tutkimuksessa hänen kiinnostuksensa kohdistuu laaja-alaisen osaamiseen, erityisesti oppimaan oppimisen ja ajattelun taitoihin, tulevaisuuden oppimiseen sekä opetussuunnitelmien kehittämiseen. Väitöskirjassaan hän tutki suomalaisen peruskoulun tulevaisuutta, erityisesti laaja-alaisen osaamisen roolia opetussuunnitelmassa ja opetussuunnitelmatyössä. Nilivaaralla on laaja kokemus opetusalan tehtävistä opettajana ja rehtorina sekä opettajien kouluttajana ja konsulttina.

 

Eeva Anttila

Eeva Anttila (KL, TanssitT) toimii tanssipedagogiikan professorina ja tanssinopettajan maisteriohjelman johtajana Taideyliopiston Teatterikorkeakoulussa. Hänen väitöskirjansa vuodelta 2003 käsittelee dialogisuutta tanssipedagogiikassa, ja sittemmin hänen kiinnostuksensa kohteena ovat mm. somaattiset menetelmät, kehollinen tieto ja kehollinen oppiminen. Vuosina 2009–13 hän johti tanssipedagogiikan kehittämis- ja tutkimushanketta nimeltä ”Koko koulu tanssii!”, ja oli mukana ArtsEqual-tutkimushankkeessa (2015–2021) Arts@School-ryhmän johtajana. Hän johtaa Koneen säätiön rahoittamaa ELLA-tutkimushanketta (2021–2024), joka kohdistuu kehollisuuden ja taiteen merkitykseen kielen oppimisessa. Hän on julkaissut useita artikkeleita sekä kotimaisissa että kansainvälisissä julkaisuissa ja toimii aktiivisesti tanssialan ja taidekasvatuksen järjestöissä. Anttila on cERAda-verkoston ohjausryhmän ja Suomen taide- ja kulttuurikasvatuksen observatorion jäsen.

 

Risto Marttinen

Risto Marttinen on apulaisprofessori (associate professor) George Mason -yliopistossa Yhdysvalloissa, jossa hän opettaa liikuntapedagogiikan kursseja kandidaatti- ja maisteritasolla. Hän on tällä hetkellä Suomessa vierailevana professorina Taideyliopistossa ja tekee tutkimusta Harrastamisen Suomen mallista Fulbright Suomi -säätiön tuella. Hän suoritti tohtorintutkinnon Columbia University Teachers Collegessa New Yorkissa vuonna 2015. Hänen tutkimuksensa keskittyy liikuntaohjelmien toteuttamiseen peruskoulun ja yläkoulun jälkeisissä iltapäiväohjelmissa. Näissä ohjelmissa erikoistutaan urheiluun ja kuntoiluun heikommassa sosioekonomisessa asemassa olevilla alueilla ja vahvistetaan nuorten akateemisia taitoja sekä itsetuntemusta. Lisäksi hän tutkii akateemisten aineiden ja teknologian integrointia liikuntaan ja toimii pääsihteerinä AIESEP-järjestössä, joka on kansainvälinen järjestö liikunnan tutkimukselle.

 

Suomen taide- ja kulttuurikasvatuksen observatorio

Suomen taide- ja kulttuurikasvatuksen observatorion tavoitteena on vahvistaa taide- ja kulttuurikasvatuksen tasa-arvoista saavutettavuutta, vaikuttavuutta sekä parantaa alan yhteiskunnallista asemaa ja arvostusta. Observatorion ensisijaisena painopisteenä on lasten ja nuorten taide- ja kulttuurikasvatus. Se kerää, analysoi, tulkitsee ja levittää tietoa taide- ja kulttuurikasvatuksen käytännöistä ja toimintapolitiikoista Suomessa. Observatorio vahvistaa alan tietopohjaa, tutkimuksen ja käytännön työn yhteyttä sekä eurooppalaista yhteistyötä.